مادر شوهر رابکش
1-عروس شدن و عروس ماندن
عروس در لغت به معناي خوب، آراسته و هر چيز بسيار زيبا است. اسلام مي خواهد دختران هم زودتر عروس «شوند» و هم عروس، خوشگل و ملوس «باقي بمانند»؛ چگونه؟!
خب، لازم شد كلكسيوني از انواع عروس را نشان مي دهيم تا عروس ها خودشان انتخاب كنند كه كدام بهتر است؟ نوع گزينش، نقش مهمي در خوشبختي خود، شوهر، مادرشوهر و اطرافيان شان دارد. با توجه به معناي لغوي عروس بد نيست بدانيم كه مردان هم با رعايت حدود شرع مي توانند از نظر صورت و سيرت، عروس شوند و عروس بمانند! تو خود حديث مفصل بخوان از اين مجمل:
1. تقسیم اخلاقي عروس
ميل به «عشوه گري و جلوه نمايي» در زن ذاتي است. محارم زن بايد با رعايت اخلاق و شرع، اين ميل غريزي را ارضا كنند، وگرنه گُل هاي زندگی تان، مثل افرادي كه به خاطر فقر آهن، گِل مي خورند، به دست صيادان بی مروت چيده مي شوند.
عروس ها در يك تقسيم اخلاقي سه نوع اند:
الف) صورتي: همه هم وغم اين گروه از عروسان، آراستگي و حتي بزك كردن دك و پُز و صورتشان است نه صفات اخلاقي و سيرتشان. در زايشگاه افكار ايشان، احساس پوچي، خودشيفتگي و بدشكلي هراسي و… توليد و تكثير مي شود. با خزان بيماري و برگ ریزان جواني، طراوتشان خشك مي شود، كولاك سنگين افسردگي بر سر و صورت زندگی شان مي وزد. اين گروه، به «اشتباه فاحش» گمشده خود را در «بيرون» خود مي جويند.
ب) صورتي سيرتي: هم دنبال زيبايي اخلاقي هستند و هم در پي زيبايي ظاهري، ولي تأكيد بيشتري بر ظاهر دارند.
ج) سيرتي صورتي: آراستگي ظاهر و صورت را مهم مي دانند ولي اخلاق و سيرتشان را مهم تر مي دانند. به دستور اسلام براي شوهر خود در خانه «هلو» هستند و براي مردان مريض دل «لولو»؛ نه، اشتباه نكنيد! شلخته نيستند، بلكه عفاف درون و حجاب بيرونشان، حريم و حرمت ساز است و دست رد بر سينه مردان هوسران مي زند. در زايشگاه افكار اين عروسان، فضيلت، خير، خوبي و آرامش و مدارا تكثير و توزيع مي شود. برگريزان جواني و زمستان كهولت و بيماري هم نمي تواند گل همیشه بهار سيرتشان را بخشكاند. اينان هميشه شاداب و با طراوت اند.
2. تقسيم عرفاني عروس
الف) الشكرلله: ايشان از الطاف الهي با صفات عالي انساني هستند كه بايد براي داشتن آن ها خدا را شكر كرد.
ب) العياذ بالله: اينان از سربازان لشكر شيطان با صفات پست اخلاقي اند كه بايد از شرشان به خدا پناه برد.
ج) اللِياذبالله: ايشان عروساني فهميده و با كمالات اخلاقي هستند كه مؤمنان بايد اين گونه عروسان را از خداوند تربيت و يا طلب كنند.
3- تقسيم فلسفي عروس
انسان مثلثي است با سه ضلع «جسم» و «ذهن» و «روح». با توجه به اين تقسيم عروسان اينجا مراتبي دارند: زيبارويان، زيباانديشان، زيباخُلقان.
«زيباترين عروس» كسي است كه با رهنمودهاي عقل و علم و با محوريت شرع، اخلاق در هر سه ضلع، هم عروس شود و هم ملوس باقي بماند.
ادامه دارد….
……………………….
لِياذ: پناه گرفتن به کسی یا به چیزی یا به جائی،
پی نوشت :
محمدحسين قديري،مادرشوهرت را بكش، به نقل از ماهنامه خانه خوبان، شماره 82، آذر1394.
رابطه بد حجابى با آسیب اجتماعى
طرح حجاب از طرف مکتب مترقی اسلام، بیانگر آن است که حضور زن را پذیرفته و برای سلامت حضور ، حجاب را مطرح می نماید پس مغز حجاب ، حضور مثبت و سازنده زن است و آنقدر این حضورِ شایسته نزد خدای متعال پسندیده است که فریضه بی بدلیل نماز را برای زنان ، با لباس حضور اجتماعی قرین و ھمراه خوا سته است. در چند سوره از قران کریم مسئله حجاب تصریح شده است که نشان از اهمیت موضوع دارد .در آیاتی از سوره نور ،احزاب و انفال به حجاب و عفت زنان اشاره شده است.لفظ حجاب در آیه ۵۴سوره احزاب آورده شده .”حجاب مخصوص که در قران کریم برای زنان است :یکی خمر(مفرد آن خمار= به کسر “خ” و فتح “م” به معنای روسری است ) در آیه ۳۱ سوره نور است و دیگرجلابیب(مفرد آن جلباب=لباس بلند زنانه)است که در آیه ۵۹سوره احزاب به ان اشاره شده است “(دانشنامه جهان اسلام)
بد حجابی رابطه تنگاتنگی با آسیب اجتماعی دارد(آسیب اجتماعى به نوعى عمل فردى یا جمعى گفته مىشود که در چهارچوب اصول اخلاقى و قواعد جمعى به صورت رسمى یا غیر رسمى مورد رعایت قرار نگیرد و در نتیجه با منع قانونى یا قبح اخلاقى جامعه روبرو مىگردد) بنا به تعریف، چون حجاب اسلامى در چهارچوب اخلاق دینى قرار مىگیرد. عدم رعایت آن نوعى آسیب اجتماعى ساده تلقى مىگردد..
پیامدهای ناگوار بدحجابی بر اجتماع شامل موارد زیر می شود:
1.طلاق و تهدید خانواده
2.هوس مداری در خانواده
3.چشم چرانی و مقایسه با همسر
4.شهوت طلبی و لذت گرایی
5.دوستی های نامشروع
6.غفلت از معیارهای اصولی در گزینش همسر
7.فریب ظواهرآراسته
8.گرایش مردان به چندهمسری
9.ایجاد اختلال روانی و عصبی
10.محرومیت از نیازهای ضروری جسمی و مادی(اختلالات روانی)
11.عدم تأمین نیازهای عالی روحی (اختلالات روانی)
درواقع افراد بدحجاب و بی حجاب به فلسفه حقیقی پوشش پی نبرده اند و دلیل حکیمانه این حکم الهی را ندانسته اند و با جهل خود مانع تحقق فلسفه حکیمانه آن در جامعه شده اند، در واقع این افراد مسئول بسیاری از اثرات بد عمل نکرد به این تدبیر حکیمانه الهی اند چراکه با ترویج بدحجابی و تمسخر و استهزاء افراد با حجاب؛ اولین نطفه های مشکلات و ناهنجاری های اجتماع را ایجاد کرده اند و در گناه افرادی که این مشکلات را با بدحجابی و بی حجابیشان بر جامعه تحمیل می کنند سهیم و شریکند
منبع: مقاله درخصوص حجاب و عفاف تاثیر آن بر فرد و جامعه | | پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام
ویژگی های دختر شایسته در قران
خدایی که خود خالق زیباییهاست شایستگی زن را به چیزهای دیگری می داند و در منظر او که داور حقیقی است ملاک های سنجش شایستگی یک زن ملاک های دیگری است که خود باید بدست آورد نه آنچه همچون زیبایی خدادادی است. در این مطلب سعی شده است ویژگی های زن شایسته در قران فهرست شود. برخی از این ویژگی ها، ویژگی های انسان شایسته است که زن شایسته نیز باید از آن برخوردار باشد و برخی ویژگی های مخصوص به زن شایسته با توجه به خلقت ویژه زن است:
1- یاد خداوند
از اوصاف و ویژگی های زن نمونه و شایسته، یاد بسیار و پیوسته خداوند، در زندگی است. خداوند این صفت را از نشانه های مؤمنان راستین برشمرده و از آنان چنین تمجید فرمود:
اِنّ المُسلِمینَ و المُسلمتِ و المُؤمنین و المُؤمنت … والذّاکرِینَ اللّه کَثیرا و الذّاکِرتِ اَعَداللّه لَهُمَ مَغِفرهً و اَجرا عظیما (احزاب، آیه ۳۵٫)
مردان و زنان مسلمان و مردان و زنان باایمان … و مردان و زنانی که خدا را فراوان یاد می کنند، خدا برای [همه [آنان آمرزش و پاداشی بزرگ فراهم ساخته است.»
خداخواهی و آخرت طلبی زنان نیز معیار و ملاک اصلی شایستگی و برتری آنان در مقایسه با دیگر زنان جهان است؛ خداوند سبحان این حقیقت را به زنان پیامبر(صلی الله علیه و آله وسلم) که باید الگوی دیگر زنان مؤمن باشند چنین بیان فرموده است:
یایُهَا النَبّی قُل لاَزِوجِک … و ان کُنتّن تُرِدنَ اللّه و رَسولَهُ و الدّارَ الاخِرَهَ فِانّ اللّه اَعَدّ لُلمُحِسنِت مِنکنّ اَجرا عَظیما (احزاب، آیه ۲۸ و ۲۹٫)
ای پیامبر به همسرانت بگو … و اگر خواستار خدا و فرستاده وی و سرای آخرتید، پس به راستی خدا برای نیکوکاران شما پاداش بزرگی آماده گردانیده است.»
۲- ایمان و عمل صالح
ایمان به همراه انجام عمل صالح لازمه جداناپذیر ایمان دینی و مهم ترین صفت زن نمونه و ویژگی بانوان شایسته در نگاه وحی است. بررسی آیات قرآن به ما می فهماند که ایمان توأم با عمل صالح، سرمایه اصلی بشر برای نیل به قله رفیع سعادت و نیک بختی در دنیا و آخرت است:
مَن عَمِلَ صلِحا مِن ذَکَر اَو اُنثی و هُوَ مُؤمِن فَلَنُحییِنّهُ حَیوهً طَیِبهً و لَنَجزیَنهُم اَجرَهُم بِاَحسَنِ ما کانوا یَعمَلون (نحل، آیه ۹۷٫)
هر کس از مرد یا زن کار شایسته کند و مؤمن باشد، قطعا او را با زندگی پاکیزه ای، حیات [حقیقی] بخشیم، و مسلما به آنان بهتر از آنچه انجام می دادند، پاداش خواهیم داد.»
و مَن یَعمَل مِن الصّلِحتِ مِن ذَکَر اَو اُثنی و هُوَ مُؤمنُ فاُولئکَ یَدخُلونَ الجَنّهَ و لایُظلمون نَقیرا (نسا، آیه۱۲۴٫)
کسانی که کارهای شایسته کنند چه مرد باشند یا زن در حالی که مؤمن باشند، آنان داخل بهشت می شوند. و به قدری گودی پشت هسته خرمایی یعنی به مقدار بسیار اندکی مورد ستم قرار نمی گیرند.»
۳- اطاعت خدا و رسول و تسلیم در برابر فرامین آنان
اطاعت کامل از خدا و رسول او و تسلیم بی چون و چرا در برابر فرامین و رهنمودهای آنان، از دیگر اوصاف زنان شایسته و بانوان نمونه است. آیات بسیاری براین حقیقت گویا است:
ما کانَ لِمؤمن و لا مؤمِنَه اِذا قَضَی اللّه و رَسولُهُ اَمرا اَن یکون لَهُمُ الخِیَرهُ مِن اَمرِهِم و مَن یَعصِ اللّه َ و رسَولَهُ فَقَد ضَلَ ضَللاً مُبینا (احزاب، آیه ۳۶٫)
هیچ مرد و زن مؤمنی را نرسد که چون خدا و فرستاده اش به کاری فرمان دهند، برای آنان در کارشان اختیاری باشد و هر کس خدا و فرستاده اش را نافرمانی کند قطعا دچار گمراهی آشکاری گردیده است.»
۴- پاکی و پاکدامنی
زن نمونه و شایسته از منظر قرآن، زنی است عفیف و پاکدامن و بانویی است پاک و منزه از هر نوع آلودگی، پلیدی و زشتکاری، آیات مربوط به این موضوع به دو دسته قابل تقسیم است:
۱- آیاتی که به مطلق پاکی و دوری از هر گونه پلیدی و زشتکاری نظر دارد.
۲- آیاتی که بر عفت و پاکدامنی زنان و منزه بودن آنان از هر نوع آلودگی جنسی و روابط نامشروع با نامحرمان دلالت دارد.
۵- تقواپیشگی
زن نمونه و شایسته از دیدگاه قرآن، زنی است با تقوا که آن را در تمامی عرصه های زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی (روابط و مناسبات اقتصادی، سیاسی و فرهنگی) مراعات می کند. با اندک تأمل در آیات قرآن این حقیقت به دست می آید که تقواپیشگی از ارزشمندترین و والاترین منزلت ها برای انسان ها از زن و مرد است:
یایها الناس انا خلقنکم من ذکر و اُنثی و جعلنکم شعوبا و قبائل لتعارفوا ان اکرمکم عنداللّه اتقکم ان اللّه علیم خبیر (حجرات، آیه۱۳٫)
ای مردم ما شما را از مرد و زنی آفریدیم، و شما را ملت ملت و قبیله قبیله گردانیدیم تا با یکدیگر شناسایی متقابل حاصل کنید. در حقیقت ارجمندترین شما نزد خدا پرهیزگارترین شماست. بی تردید، خداوند دانا و آگاه است.»
۶- راستگویی
قرآن، در آیه ۳۵ سوره احزاب یکی از اوصاف زنان نمونه و شایسته را صداقت و راستگویی معرفی کرده است. والصدقین و الصدقت … اعداللّه لهم مغفره و اجرا عظیما؛ مردان و زنان راستگو … خدا برای [همه] آنان آمرزش و پاداشی بزرگ فراهم ساخته است.
۷- حجاب و پوشش مناسب
از دیگر ویژگی ها و اوصاف زن نمونه و بانوی شایسته از نگاه وحی، حجاب و پوشش مناسب است اصل حجاب و پوشش برای زنان صرف نظر از مقدار و چگونگی آن و پرهیز از ظاهر شدنشان در انظار نامحرمان بدون پوشش مناسب، سیره مستمر و قطعی مسلمانان از صدر اسلام تا عصر حاضر است و نیز از مسائلی است که تمامی عالمان و فقیهان همه مذاهب و فرق اسلامی در طول تاریخ بر آن اتفاق نظر و به اصطلاح اجماع داشته و دارند و به جرئت می توان گفت: هیچ فقیه و اسلام شناس ژرف نگری در آن تردیدی نکرده است افزون بر این سیره قطعی و اجماع مسلم و نیز روایات گوناگون و فراوان از شیعه و اهل تسنن، آیات بسیاری بر این مسئله دلالت دارد
۸- پرهیز از خودنمایی و خودآرایی
۹- چشم پاکی
از اوصاف زنان نمونه و بانوان شایسته چشم پاکی و پرهیز از هر گونه نظر آلوده به شهوت و نگاه لذت آلود به نامحرمان است به سخن دیگر چشم چرانی و خیره شدن به نامحرمان برای همه مردان و زنان مؤمن ممنوع و ناپسند است.
قرآن در نور، آیه ۳۰ و ۳۱٫ بیان می فرماید.
شهید مطهری در تفسیر آیه چنین فرمودند خلاصه این دستور این است که زن و مرد نباید به یکدیگر خیره شوند نباید چشم چرانی کنند نباید نگاههای مملو از شهوت به یکدیگر بدوزند. نباید به قصد لذت بردن به یکدیگر نگاه کنند …
۱۰- حیا و آزرم
خداوند متعال در قرآن کریم با دعوت زنان به آزرم و حیا، نمونه ای از حیای شایسته را در ضمن ماجرای دختران شعیب(علیه السلام) و حضرت موسی(علیه السلام) بیان می فرماید. (قصص، آیه ۲۳ ۲۵٫).
پی نوشت:
اصول و ویژگی های خانوادگی زن نمونه از منظر قرآن ، مجله پیام زن ، تیر ۱۳۸۸ ، شماره ۲۰۸٫