◻️ای همه هستی وامدار تو....
◻️ای همه هستی وامدار تو....
?الإختصاص ابْنُ سِنَانٍ عَنِ الْمُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ قَالَ: قَالَ لِي أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى تَوَحَّدَ بِمُلْكِهِ فَعَرَّفَ عِبَادَهُ نَفْسَهُ ثُمَّ فَوَّضَ إِلَيْهِمْ أَمْرَهُ وَ أَبَاحَ لَهُمْ جَنَّتَهُ فَمَنْ أَرَادَ اللَّهُ أَنْ يُطَهِّرَ قَلْبَهُ مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ عَرَّفَهُ وَلَايَتَنَا وَ مَنْ أَرَادَ أَنْ يَطْمَسَ عَلَى قَلْبِهِ أَمْسَكَ عَنْهُ مَعْرِفَتَنَا ثُمَّ قَالَ يَا مُفَضَّلُ وَ اللَّهِ مَا اسْتَوْجَبَ آدَمُ أَنْ يَخْلُقَهُ اللَّهُ بِيَدِهِ وَ يَنْفُخَ فِيهِ مِنْ رُوحِهِ إِلَّا بِوَلَايَةِ عَلِيٍّ علیه السلام وَ مَا كَلَّمَ اللَّهُ مُوسَى تَكْلِيماً إِلَّا بِوَلَايَةِ عَلِيٍّ علیه السلام ، وَ لَا أَقَامَ اللَّهُ عِيسَى ابْنَ مَرْيَمَ آيَةً لِلْعَالَمِينَ إِلَّا بِالْخُضُوعِ لِعَلِيٍّ علیه السلام .
ثُمَّ قَالَ اجْمَلِ الْأَمْرَ مَا اسْتَأْهَلَ خَلْقٌ مِنَ اللَّهِ النَّظَرَ إِلَيْهِ إِلَّا بِالْعُبُودِيَّةِ لَنَا.
یعنی: مفضل بن عمر میگوید که روزی حضرت صادق _عليه السّلام_ به من فرمود: خداوند –تبارك و تعالى– يكتا است در فرمانروائى. خود را به بندگان معرفى نمود سپس امر خود را به آنها واگذاشت و بهشت را برايشان ارزانى داشت .اعم از جن و انس هر که را بخواهد دل پاك دهد او را با ولايت ما آشنا میکند، و هر كه را بخواهد كوردل نمايد وی را از آشن ا یی با معرفت ما محروم میسازد.
سپس فرمود: مفضل، بخدا قسم آدم شايسته آفريده شدن بدست خدا و دميدن روح خويش در او نشد مگر به واسطه ولايت على _علیه السلام_.
خدا با موسى سخن نگفت مگر به ولايت على _علیه السلام_ ،و عيسى بن مريم را آیتی براى جهانيان قرار نداد مگر به واسطه خضوع و تواضعش برای على _عليه السّلام_.
سپس فرمود :بالاتر بگويم براى نظر كردن به خدا احدی لیاقت نیافت پيدا نكرد مگر بواسطه بندگى و عبوديتش براى ما.
[بحار الأنوار، ج26، ص: 294]