مصحفی از طرف مادر
دختر دوست داشتنی من سلام…
آرزو میکنم زمانی بیاید که تو باشی ومن این نامه را نشانت دهم تا بدانی چقدر منتظر آمدنت هستم…
در ریخت و پاش این روزهای سردرگمی دائم به یاد توأم…
هر وقت دختری را در آغوش مادرش میبینم با خود میگویم کاش زودتر من هم دخترم را به آغوش بگیرم…
میدانی…خیلی دوستت دارم…
این روزها یک قسمت عظیم از تمام دلخوشی هایم این است که بنشینم و با خیال آمدن تو آرام بگیرم…
دخترم درون این لحظه های منتظرم تو را حسابی کم دارم…
کوچک رؤیایی ام…به من نگاه کن…ببین که چگونه دوستت دارم؟
که چگونه وقتی حتی ندارمت بیشتر دوستت دارم ؟
عزیزم…وقتی آمدی زندگی را با تمام سختی هایش زندگی کن…زندگی همین لحظه هاییست که ثانیه ثانیه میگذرد…
دخترم بدان تنها خواسته ی مادرت از تو این است که همیشه زینب گونه زندگی کنی...
عزیز دل مادر…برایت یک مشت بوسه میفرستم…
باز هم از این بوسه های عاشقانه هست…برایت زیاد کنار گذاشته ام…فقط…تو…بیا…و…با من نفس بکش…روزت مبارک…
رسالت مادری
سنگین باش دخترم!
نه اینکه یک گوشه بنشین و نخند؟
دخترم، با نشاط،فعال، نقش های جدی اجتماعی و خانوادگی داشته باش و در عین حال، با وقار و با سکینه و با شخصیت .
چرا که این وقار و حیا را قرآن در رفتار دختران شعیب علیه السلام فرموده است.
می دانی «دختر بودن » یعنی ایستادن در کدام جایگاه؟!
می دانم برای تنظیم منش و رفتارت نیاز به ملاک و معیار داری که حساب کتاب داشته باشد با تمام احترامی که با همه وجود به بزرگترها داری، اما نمونه های فرازمانی و مکانی را قرآن و اسلام برایت گذاشته است یک مرجع و منبع محکم و اساسی در حدی که در مجال این یادداشت نیست همه آن را برایت بیان کنم! اما دو مورد از مولفه های مهم را برایت می گویم.
نشاط و فعالیت اجتماعی داشته باش، دختر در نوجوانی و جوانی یعنی منبع انرژی و سر زندگی، طراوت و صفای دختران، مثال زدنی و رشک برانگیز است . نمونه هایی که قرآن از زندگی دختران بیان می کند و معیارهای مدنظر خود را درخلال داستان زندگیشان ارائه می دهد، دخترانی هستند فعال با نقش های کلیدی.
خوب بودن، سنگین بودن، وقار داشتن و به قول خودمان خانم بودن، اصلا مساوی نیست با اینکه یک گوشه بنشینی و مخفی ماندن و فعال نبودند دختران شعیب (علیه السلام) دختران یک پیامبر بزرگوار الهی بودند، دختران خانه ی وحی و تحت تربیت فرستاده ی مستقیم خدا بودند اما فعالیت اجتماعی و بلکه اقتصادی داشتند. بخشی از کار دامداری به عهد آنها بود که قرآن آب دادن به احشام را در قرآن ذکر نموده است. این نشاط و فعالیت اجتماعی همراه است با نهایت عفت حیا و حریم داری.
و همراه است با ایفای یک نقش مهم خانوادگی یعنی همراهی و همکاری با پدر« وَ لَمَّا وَرَدَ ماءَ مَدْيَنَ وَجَدَ عَلَيْهِ أُمَّةً مِنَ النَّاسِ يَسْقُونَ وَ وَجَدَ مِنْ دُونِهِمُ امْرَأَتَيْنِ»قصص23.
چون موسی به آب مدین رسید، گروهی از مردم را دید که چهار پایان خود را آب می دهند و پشت سرشان دو بانو را دید که گوسفندان خود را می رانند. گفت شما چه می کنید؟ گفتند ما آب نمی دهیم تا آنگاه که چوپانان باز گردند و پدر ما پیری بزرگوار است.
پس در فرهنگ قران و در فرهنگ زندگی انبیا حتی اگر صدها سال پیش از ما بوده باشند، دختران، با نشاط و فعال اند، نقش های جدی اجتماعی و خانوادگی دارند و در عین حال ، با وقار و با سکینه و با شخصیت اند.
شک پوش و زیبا باش زیبایی از آن دسته خصلت های آدمی است که اسلام برایش حرف دارد. نه فقط تاییدش می کند، که برایش برنامه دارد. به آراستگی و زیبایی ظاهر که شیک پوشی بخشی از آن است، اسلام اهمیت می دهد تا جایی که داشتن زینت و زیور را برای بانوان پیش فرض می گیرد آنجا که در آیه ی حجاب در سوره نور، دستور می دهد و برنامه می دهد که بانوان زینت های خود را در برابر چشمان چه کسانی آشکار کنند و در چه مواقعی پنهان دارند. غیر از مواردی که از حجاب کلی بانوان قران و بانوان صدر اسلام آمده شاید برای ملاحظه جوانب حیا و حفظ حریم ها، بطور خاص از نحوه ی لباس پوشیدن آنها توصیفی نشده باشد. اما توصیه های عملی قرآن و اهل بیت علیهم السلام درباره ی آراستگی ظاهر و لباس زن و مرد مسلمان ، برایمان کافی است تا نتیجه بگیریم، دختران طراز اسلام نیز در عین حفظ حریم و حجاب کامل در برابر نامحرم، کاملا آراسته و به قول خود شیک پوش بوده اند امام صادق علیه السلام می فرماید،«االبَسْ و تَجَمّلْ ، فإنَّ اللّه َ جميلٌ يُحِبُّ الجَمالَ ، و ليَكُن مِن حَلالٍ . لباس را زیبا بپوش زیرا خداوند زیباست و زیبایی را دوست دارد، اما باید از حلال باشد »وسایل الشیعه ج3 ص 340
و سخن آخر به دختر عزیزتر از جانم، دختر بودن و به روز بودن و دیندار بودن، با حرکت در مسیر الگوهای ناب قرآنی قابل جمع اند باید جایگاه دخترانه خود را بشناسی و ارزش های خدادادی ات را پاس بداری..
عملکردهای یک پژوهشگر موفق
به مناسبت هفته پژوهش نشستی صمیمانه با حضور پژوهشگر برتر استان حجه الاسلام و المسلمین مهدی باقری سیانی برگزار گردید. در این نشست پژوهشی استاد بحث خود را با روایتی از حضرت رسول اکرم(صلی الله علیه وآله) در خصوص دانش بیان فرمودند که به قرار زیر است:
رسول اکرم (صلی الله علیه وآله) چهار گام برای دانش بیان نمودند:
“اول العلم الصمت و الثانی الاستماع و الثالث العمل به و الرابع نشره” ،گام اول در علم سکوت ، گام دوم گوش فرادادن ،گام سوم عمل به آن و گام چهارم نشر دادن آن است. (دعائم الاسلام ج 1 ص 82)
ایشان در ادامه بحث تاکید داشتند برای موفقیت در نویسندگی سعی کنید که مطالعه فکری داشته باشید بدین صورت که در ذهن خود مطلبی را پرورش دهید جوانب مختلف مساله را بررسی کنید.( این کار را می توانید در راه مسیر خود مثلا از محل تحصیل تامنزل وبالعکس انجام دهید.)بعدازآن مطالب درذهن راسریع یادداشت کنید.بعد ازآن مطالب درذهن راسریع یادداشت کنید.
ایشان راهکارهایی را جهت ایجاد وقت پیشنهاد کردند از جمله :
1-انجام کار هابه طور همزمان
2- تنظیم کردن وقت خواب
3- کنترل بیشتر بر اوقات تفریح(نویسنده موفق از اوقات فراغت و تفریح خود کم می کند)
4- به تاخیر انداختن کارهای غیر مهم
5- نه گفتن به خواسته های نابجا
ایشان همچنین راهزنان وقت را در چند مورد خلاصه نمودند:
1- صحبت های کم اهمیت
2- میهمانان ناخوانده
3- مطالعه مطالب کم اهمیت و غیر ضروری
4- تلفن های مزاحم و غیر ضروری
5- سستی و بی ارادگی در تصمیم گیری
6- دوباری کاری (به طور مثال روایت یا مطلبی را در جایی می بینید یا می خوانید آن را بر روی جلد کتاب یا برگه ای می نویسید و زمانی که لازم داشتید آن را پیدا نمی کنید.سعی کنید دفتری را به نام یاد داشت های پراکنده داشته باشید و مطالب مهم را در آن یاد داشت کنید.)
7- ناتوانی د ر نه گفتن به خواسته های نابجا
8- عادت به امروز و فردا کردن کارها
معرفی مراکز فعال مجازی(2)
در فهرست زیر ادامه مراکز مرجع محتوای دیجیتالی اسلامی معرفی گردیده لذا تنها موسساتی نام برده شده است که یا تولید محتوا دارند یا مراکز اولیه انتشار محتوایی با نوع خاصی هستند.
نام مرکز | نوع | محتوای ارائه شده |
8- موسسه آموزشی امام خمینی (ره) | حوزوی | دائره المعارف علوم عقلی اسلامی نرم افزارهای علوم عقلی |
9- مرکز جهانی اطلاع رسانی آل البیت | ” | اخبارشیعه کتابخانه دیجیتال علوم اسلامی |
10 -موسسه کتابشناسی شیعه | “ | کتابشناسی |
11-پژوهشگاه علوم و فن آوری اطلاعات ایران | دانشگاهی |
اطلاعات علمی پایان نامه ها، طرح های پژوهشی، همایش ها،مقاله ها و گزارش های دولتی تولید شده در داخل کشور |
12-جهاد دانشگاهی | ” | مقالات نشریات علمی ترویجی و علمی تخصصی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی |
13-سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران | دولتی |
اطلاعات مربوط به آثار مکتوب (چاپی و خطی) و غیر مکتوب ایران و یا متعلق به ایرانیان خارج از کشور |
14- دار الحدیث | عیرانتفاعی | آثار دارالحدیث،پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران |
15-خانه کتاب | ” | اطلاعات کتاب ها و ناشران |
16-بانک اطلاعات نشریات کشور | خصوصی | اطلاعات نشریات کشور |
17-مرکزاسناد انقلاب اسلامی | هیات امنایی | اسناد انقلاب اسلامی تاریخ انقلاب اسلامی |
18-پایگاه بنیاد هاد | حوزوی | معرفی کتابها و آثار آیت الله ناصری(مدظله) |
علل افت کتابخوانی در کشور از نگاه یک نویسنده
یکی از پژوهشگران و نویسندگان حوزوی گفت: گسترش فضاي مجازي،گران بودن كتاب ها و به روز نبودن قلم برخی نويسندگان باعث مي شود ميل به كتابخواني در اين دوره افول كند.
حجت الاسلام مهدي باقري سياني، نويسنده كتاب «مباحثه، شرایط،آفات و برکات»و صاحب 40 عنوان مقاله و كتاب در گفتگو با خبرنگار خبرگزاري حوزه در اصفهان گفت:” گسترش فضاي مجازي،گران بودن كتاب ها و به روز نبودن قلم برخی نويسندگان باعث مي شود ميل به كتابخواني در اين دوره افول كند.”
وی ادامه داد: ضمن اينكه اين نكته را نبايد از ياد برد كه بعضي از كتاب ها، تاريخ مصرف دارند مانند مقاله هايي كه ممكن است يك روز كاربرد داشته باشند و اين امر باعث مي شود كارايي بعضي از كتب محدود شوند و جامعه نيز سراغ آن نرود.
این نویسنده دینی افزود: اگر در حوزه هاي علميه كساني كه مولف كتاب هستند و در اين زمينه تبحر دارند،به ديگران و به خصوص طلاب معرفي شوند و از آنها تقدير به عمل آيد، باعث مي شود طلاب نيز به سمت مطالعه و نويسندگي سوق پيدا كنند و به نحوي خودشان را محك بزنند همچنين افرادي كه صاحب كتاب هستند حتي اگر كتاب اولشان باشد،در جلسات مختلف حضور يابند و با پشتيباني حوزه، به بررسي و عنوان كتاب خود بپردازند تا زمينه رشد آنها بيشتر فراهم گردد.
اين محقق حوزوی در خصوص عدم حمايت مالي براي نويسندگان كتاب، عنوان كرد: اگرچه يك مولف نياز به تشويق مادي دارد اما هميشه برطرف شدن اين نياز كافي نيست و نياز به تشويق معنوي است كه بسيار ارزشمند تر است ؛
وی تصریح کرد: در گذشته تعداد پزشكان كشور اندك بود و پزشکانی از کشورهایی مثل و هند و پاکستان در برخی روستاها و شهرها مشغول مداوای مردم بودند، اما چه شد که پس از دو یا سه دهه کشور از نظر داشتن پزشک این چنین پیشرفت کرد؟قسمتی از پاسخ را باید در این یافت که در آن هنگام وقتی پزشکی وارد جلسه ای می شد مردم احترام می گذاشتند و با تعبیر اقای دکتر یا خانم دکتر او را صدا می زدند؛ وقتی قشر نوجوان و جوان مي ديدند كه چگونه از آنها تجليل به عمل مي آيد، به اين فكر مي كردند كه لازمه ي احترام اجتماعي آن است كه ما نيز پزشك شويم ؛ آيا ما در زمينه كتاب اين كار را كرده ايم و از نويسندگان تجليل نموده ايم؟
حجت الاسلام باقري سیانی با اشاره به كم بودن سرانه مطالعه در بين مردم و قشر جوان گفت: طلاب و دانشجويان بايد ببينند شخصيت هاي برجسته علمي كشور چه ميزان از وقت شان را به مطالعه اختصاص مي دادند؟
وي خاطر نشان كرد: يك طلبه اگر بخواهد روزانه 4 الي 5 ساعت مطالعه كند قطعا به جايي نمي رسد و نمي تواند پاسخگوي شبهات روز باشد؛ و بايد به صورت تخصصي در زمينه هاي مختلف به پژوهش بپردازد تا ثمره اش را در 5 سال آينده مشاهده كند.
این مولف دینی عنوان کرد: ممكن است عده اي بگويند با توجه به وجود درس هاي زياد توان تحقيق و مطالعه كتب غير درسي را ندارند اما آنها بايد به اين نكته توجه كنند كه حجم زياد درسها كسي را ناتوان نمي كند بلكه عدم برنامه ريزي كافي و نداشتن مدیریت زمان،باعث مي شود از زمان مطالعه كاسته شود.
وی در پايان گفت: اگر نويسنده 4 شاخصه تعهد، تخصص، نيازشناسي و مخاطب شناسي را رعايت كند، اثر وي اثر مفيدي خواهد بود مثلا در بحث نياز شناسي منابعي را داريم كه از موقع نشر آنها هيچ منبع ديگري وجود ندارد اين امر بخاطر آن است كه نويسنده نياز جامعه را بررسي نموده و سپس به تاليف كتاب پرداخته است.
آفات مطالعه
همزمان با هفته کتاب و کتابخوانی نشستی علمی پژوهی در روز دو شنبه 94/9/2 با حضور جناب حجه الاسلام و المسلمین حاج آقا باقری سیانی در این حوزه برگزار گردید.
حجه الاسلام مهدی باقری سیانی ، نویسنده کتاب مباحثه ، شرایط ، اقات و برکات و صاحب 40 عنوان مقاله و کتاب؛ مهمترین علت های افت مطالعه را :
گسترش فضای مجازی،گران بودن کتاب ها و به روز نبودن قلم برخی نویسندگان برشمرد . ایشان با اشاره به کم بودن سرانه مطالعه در بین مردم و قشر جوان فرمودند: طلاب و دانشجوین باید ببینند شخصیت های برجسته علمی کشور چه میزان از وقت شان را به مطالعه اختصاص می دادند.
همچنین فرمودند : یک طلبه اگر بخواهد روزنه 4 الی 5 ساعت مطالعه کند قطعا به جایی نمی رسد و نمی تواند پاسخگوی شبهات روز باشد و باید به صورت تخصصی در زمینه های مختلف به پژوهش بپردازد تا ثمره اش را در آینده مشاهده کند .
این مولف دینی خاطرنشان کردند ممکن است عده ای بگویند با توجه به وجود درسهای زیاد توان تحقیق و مطالعه کتب غیر درسی را ندارند ؛ اما آنها باید به این نکته توجه کنند که حجم زیاد درس ها کسی را ناتوان نمی کند بلکه عدم برنامه ریزی کافی و نداشن مدیریت زمان باغث می شود از زمان مطالعه کاست شود.
در ادامه بحث ایشان راهکارهایی را جهت مطالعه مفید و صحیح بیان فرمودند.:
1- داشتن مطالعه هدفمند
2- داشتن تمرکرحواس و بهترین زمان برای مطالعه خوب و مفید بعد از نماز صبح و قرائت چند صفحه از قران می باشد.
3- خلاصه نویسی(با توجه به این مطلب که شیوه صحیح خلاصه نویسی را بدانیم، مثلا اگر کتابی را بخواهیم خلاصه نویسی کنیم باید از مطالعه کتاب و بستن آن شروع کنیم مطالب را با قلم و زبان خود بنویسیم و بعد با اصل کتاب مقایسه کنیم.)
4- یاداشت برداری های مستمر(بهتر است دفتری تهیه نمایدو مطالب زیبا و مهمی که در رابطه با مطالعاتش می باشد را در آن یادداشت نماید بعد از آن مطاب را دسته بندی نموده و به صورت مقاله یا کتاب ارائه نماید.)
5- طرح سوال (روی مطالب فکر داشته باشد به گونه ای که ذهن خود را درگیر سوال مورد تحقیق خود نماید و مطلب در محدوده موضوع خود جمع آوری کند و بنویسد)