خدمت رسانی درسی حسینی
در كربلا كجا را نگاه ميكنيد؟
ما اكثر وقتها در بحث كربلا به صحنه عاشورا نگاه مي كنيم ولي به فرهنگي كه در پشت و پهلوي اين فرهنگ موجود است نگاه نمي كنيم. حضرت زينب(سلام الله علیها) در كربلا به سقيفه نگاه مي كند، يعني به پنجاه سال پيش[1] نگاه مي كند، ما بايد در كربلا نگاهمان را باز كنيم و فرهنگ آن زمان را ببينيم وبعد براي امروز خودمان از آن درس، بلكه درسها بگيريم.
نسلي در صحنه است كه در بين عهد الهي صدر اسلام، با آن همه سادگي و بندگي و حيرت، با آسمان و غيب همراه بود و بين عهد پرتجمّل و تزوير معاويه، سرگردان مانده است، نه ميتواند دل از آن بركند و نه ميتواند از اين به در آيد، و حسينu پيام بلند نجات آن عصر شد، تا راه دلسپردن به عهد پيامبر(صلوتاللهعليهوآله) را به بشريّت بياموزاند.
جوان امروز ما از طرفي به ياد فرهنگ بسيجيان و امام و شهداء است و دل در هواي آنان دارد، و از طرفي بعضي از مسؤولانِ پرتجمّل و كساني را ميبيند كه به اسم انقلاب، ثروت هاي بادآوردة دولتي دست و پا كردهاند، و در اين ميان سرگردان مي شود و اگر از اين نسل، حسين(علیه السلام) را نگيريم، به يزيد وغرب نزديك نمي شود و نهتنها سرگردان نمي ماند، بلكه صداي بلند اعتراضي مي شود بر آنهايي كه دارند جامعه را از عهد امام و بسيجيان جدا ميك نند و از همين طريق است كه جامعه اصلاح ميشود و زندگي اين جوانان معناي واقعي به خود مي گيرد.
عمده آن است كه بدانيم بايد توجّه خود را به فرهنگي جلب كنيم كه بتواند امروز ما را درست تحليل نمايد، تا بدانيم چه تفكّري است كه مي خواهد عهد الهي جامعه را به غفلت بكشاند. در سقيفه گفتند مردم را به خود واگذاريد ولي سياسيون غيرِالهي عنان را بهدست گرفتند و در اين راستا، امامت حذف شد و جامعه به غفلت و سرگرداني دچار گشت.
بياييد كاري بكنيد كه آن تجربة تلخ كشته شدن امام معصوم(علیه السلام)؛ يعني شهادت تجسّم معنويت، دوباره تكرار نشود. حسين(علیه السلام) در سقيفه كشته شد، هر انسان معنوي كه پس از رحلت پيامبر(صلی الله علیه و آله) كشته شد، ريشه در سقيفه دارد؛ چه علي(علیه السلام) در محراب و چه شهيدان جنگ هشتساله و چه شهداي حج؛ و هر حاكم ظالمي كه بر بشريّت تحميل گشت نيز ريشه در سقيفه دارد، چه معاويه باشد و چه رضاخان و ما فعلاً به معاويه مينگريم تا همة انحرافهايي را كه با جدايي از عهد محمّدي (صلی الله علیه و آله) بهوجود آمد نگريسته باشيم. در آن وقت است كه به من اعتراض نميكني چه ربطي بين سقيفه است با شهداي مظلوم جنگ هشتساله.
با جوّسازي مي گفتند: مردم را به حال و ارادة خودشان واگذاريد، شما را با مردم چهكار؟ و اگر خوب دقت ميكردي، متوجّه ميشدي اين يعني مردم را آشكارا به نيستي كشاندن و بردگي آنها را در نظام اموي جاودانه كردن، چون كلمة حقّي را در فضايي باطل، شعار ميدادند و حسين(علیه السلام) ديواره هاي اين بردگيِ جاودانه را ويران كرد و وسوسه ها و تهمت هاي بي تفاوتي نسبت به مردم را به چيزي نگرفت و فرهنگ غمخوارگي براي مردم را قوّت بخشيد، تا مردم فقط در زمين نمانند و از آسمان محروم گردند.
فضاي بي تفاوتي را چه كساني شايع مي كنند؟ حسينبنعلي(علیه السلام) اگر مي خواست بي تفاوت باشد، حكومت معاويه و يزيد با همان فرهنگ خاصّ خودش تداوم پيدا ميكرد. بي تفاوتي در جامعة ديني، يعني اجازه دهيم كه فرهنگ غير ديني در جامعه خانه كند.
هنر اين است كه حسينگونه، آري؛ حسينگونه، و نه به گونه اي ديگر، با چنين فرهنگي مقابله كنيم و چنين مقابله اي حكمت حسيني را با همه عمق و سوز و شور و حكمتش ميطلبد و روح نهضتِ خدمترساني به مردم با نيّت نزديكي به حسين(علیه السلام)، همة حيلههاي دشمن را خنثي ميكند.
پی نوشت:
[1] - حضرت زينب(عليهاالسلام) وقتي در عصر عاشورا بر سر نعش برادرش آمد، فرمود:«بِاَبِي الْمَقْتُولُ بِيَوْمِ الْجُمعَةِ اَوِ الْاِثْنَيْن»؛ «پدرم فداي تو! تو كشته روز جمعهاي(روز عاشورا) يا كشته روز دوشنبه ( روز دوشنبه يعني روز رحلت پيامبر اكرمf و روز سقيفه بنيساعده كه جريان رهبري الهي را به رهبري قبيلهاي تغيير دادند و عدّهاي از سياسيون را در مقابل نصب الهي بهپا نمودند در حاليكه امامحسين(علیه السلام) در روز جمعه شهيد شدند).
2- کربلا مبارزه با پوچی ها اصغر طاهرزاده