چرا قبر حضرت زهرا(سلام الله علیها) مخفی است؟
آیا این امر اتفاقی است یا قصدی در کار بوده است؟ دلیل مخفی ماندن قبر حضرت صدیقهء کبری (سلام الله علیها) را تنها درکتب معتبر اهل تسنن جستجو می کنیم تا حقیقت برملا شود و اتمام حجت گردد… و در این باب به ذکر تنها چند نمونه بسنده خواهیم کرد.
ابن قتيبه دينورى در تأويل مختلف الحديث مىنويسد: وقد طالبت فاطمة رضي الله عنها أبا بكر رضي الله عنه بميراث أبيها رسول الله صلى الله عليه وسلم فلما لم يعطها إياه حلفت لا تكلمه أبدا وأوصت أن تدفن ليلا لئلا يحضرها فدفنت ليلا.
فاطمه از ابوبکر ميراث پدرش را خواست، ابوبکر نپذيرفت، قسم خورد که ديگر با او (ابو بکر) سخن نگويد و وصيت کرد که شبانه دفن شود تا او (ابوبکر) در دفن وى حاضر نشود. (1)
ابن بطال در شرح صحيح بخارى مىنويسد: أجاز أكثر العلماء الدفن بالليل… ودفن علىُّ بن أبى طالب زوجته فاطمة ليلاً، فَرَّ بِهَا من أبى بكر أن يصلى عليها، كان بينهما شىء. اكثر علما دفن جنازه را در شب اجازه دادهاند. علي بن ابوطالب، همسرش فاطمه را شبانه دفن كرد تا ابوبكر به او نماز نخواند؛ چون بين آن دو اتفاقاتى افتاده بود. (2)
ابن ابی الحدید در شرح نهج البلاغه مینویسد : (در این کلام شکایت و بغض حضرت زهرا سلام الله علیها از خلیفهء اول و دوم به وضوح مشخص است) وأما إخفاء القبر، وكتمان الموت، وعدم الصلاة، وكل ما ذكره المرتضى فيه، فهو الذي يظهر ويقوي عندي، لأن الروايات به أكثر وأصح من غيرها، وكذلك القول في موجدتها وغضبها. مخفى كردن مرگ فاطمه (سلام الله عليها) و محل دفن او و نماز نخواندن ابوبكر و عمر و هر آن چه كه سيد مرتضى گفته است، مورد تأييد و قبول من است؛ زيرا روايات بر اثبات اين موارد صحيحتر و بيشتر است و همچنين ناراحتى و خشم فاطمه بر شيخين نزد من از اقوال ديگر اعتبار بيشترى دارد.(3)
با توجه به جایگاه عظیم مقام صدیقه کبری (سلام الله علیها) که طبق روایات متواتر شیعه و سنی ، خشم و غضب ایشان و خشم و غضب الهی است ؛ قضاوت در مورد خلیفهء اول و دوم با خوانندگان فهیم کمی تفکر در مورد علت مخفی بودن قبر حضرت زهرای اطهر (سلام الله علیها) ، یگانه دختر پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله) ، راهگشای مسیر حق از باطل است .
منابع:
1-الدينوري، أبو محمد عبد الله بن مسلم ابن قتيبة (متوفاي276هـ)، تأويل مختلف الحديث، ج 1، ص 300، تحقيق: محمد زهري النجار، ناشر: دار الجيل، بيروت، 1393هـ، 1972م.
2-إبن بطال البكري القرطبي، أبو الحسن علي بن خلف بن عبد الملك (متوفاي449هـ)، شرح صحيح البخاري، ج 3، ص 325، تحقيق: أبو تميم ياسر بن إبراهيم، ناشر: مكتبة الرشد - السعودية / الرياض، الطبعة: الثانية، 1423هـ - 2003م.
3- شرح نهج البلاغة، ج 16، ص 170.